Fordított logisztika, visszáru? Íme 8 tipp, hogy gördülékenyen menjen
Bemutatjuk, hogyan fejlesztheted a visszáru (fordított logisztika) folyamatát. 2021-ben hatalmas robbanás történt az e-kereskedelmi térben, a vállalatoknak pedig növelniük kellett működésüket, hogy megfelelően kielégíthessék a megugró keresletet.
Ez azt jelenti, hogy naponta több ezer küldeményt kell tudni kiszállítani. Ennek egyik további következménye, hogy kezelni kell a megrendelés ilyen mértékű megugrása miatt felmerülő visszaküldési folyamat logisztikáját.
Amikor a legtöbb ember a logisztikára gondol, akkor a terméknek az eladótól a vásárlóhoz való eljuttatásának folyamatát képzeli el. Ami elsőre nem nyilvánvaló, az az, hogy mi történik, amikor ezeket a termékeket vissza kell küldeni, mert nem jó a méret vagy megsérült az áru vagy bármilyen egyéb okok miatt.
Ez a visszaküldések kezelése minden olyan eset, amikor a termékeket elküldik a végső célállomásra, de azokat bármilyen okból vissza kell küldeni -, és ez a logisztika egy olyan hatalmas aspektusa, amely éppoly bonyolult, mint amilyen fontos.
Hozz létre egy racionalizált visszáru, avagy fordított logisztika kezelési folyamatot
Egy hibás termék rossz élményhez vezethet. A hibák kezelése ugyanolyan fontos, mint az értékesítés. Ha egy vásárlónak rossz tapasztalata volt a termékeddel, akkor azt jóvá kell tenned, azzal, hogy olyan lehetőségeket kínálsz a visszaküldeni kívánó vásárlóidnak, amelyek megkönnyítik számukra a visszaküldést.
Ez nagyban hozzájárulhat a vásárlói elégedettség növeléséhez. Ezek közé tartozhat többek között a teljes visszatérítés biztosítása, függetlenül a visszaküldés okától, az eredeti blokk nem követelése, illetve az eredeti csomagolás nem követelése.
Elég bosszantó, hiszen manapság már kevesen tartják meg a blokkot. Az embereknek az kell, hogy mindent azonnal megkapjanak, ezért ha online rendelik meg a terméket, amire megérkezik már nagyon várják, hogy birtokolhassák a megrendelt árut, így a vásárlók nagyon kis része bontja ki körültekintően a csomagolást.
Az egyik fontos lépés a vásárlói visszaküldéssel járó kellemetlenségek csökkentésére az, ha biztosítod, hogy azokat tételesen, együtt és a többi beérkező küldeménytől elkülönítve lehessen fogadni.
Dolgozz együtt marketing- és értékesítési részlegeddel, hogy a folyamat végig zökkenőmentes legyen, mindezt egy külön hely vagy cím megadásával, amelyet a szállítmányozó használhat a többi bejövő küldeménytől elkülönítve a visszaküldések tárolására.
Dokumentáld a visszaküldések vagyis a fordított logisztika (visszáru) kezelésének folyamatát
Mint minden más kritikus folyamatterület, a visszáru kezelés is megérdemli a saját dokumentált munkafolyamatokat. Már most is rendelkezned kell néhány magasan képzett alkalmazottal, akik ezt jól csinálják, így ők jobban fel tudnak készülni az új alkalmazottak képzésére és beillesztésére.
Néhány lépés és KPI:
Forgalomelosztás: A beérkező megrendelésekhez és a kimenő szállítmányokhoz hasonlóan a visszáru is kialakítja saját mintáit, minden héten egy “csúcsnappal”, amelyre fel kell készülni.
Befogadás: milyen gyorsan történik a beérkező csomagok felbontása, azonosítása és ellenőrzésre való előkészítése.
Termékellenőrzés: a visszaküldött termék állapotának azonosítására és a következő rendeltetési hely besorolására vonatkozó követelmények és kritériumok dokumentálása.
Legyen egy dedikált fordított logisztika, visszáru vagy visszaküldés-kezelő csapatod
A visszaküldések kezelése költségközpontot jelent a vállalkozás számára (bár közvetve akár nyereségközpont is lehet). Speciális készségeket igényel, mivel a visszaküldött áruk azonosítása, szortírozása, újbóli feltöltése vagy ártalmatlanítása jelentősen befolyásolhatja vállalkozásod pénzügyi KPI-it.
A visszaküldött termékek értékelése és annak eldöntése, hogy hogyan kell kezelni őket, gyakran a visszaküldéssel kapcsolatos munka legnehezebb része. Azzal, hogy gyorsan és hatékonyan azonosítod, újracsomagolod és újra feltöltöd a visszaküldött termékeket, ügyfeleid jobb teljesítési arányokat fognak élvezni, és a visszaküldések kezelésének folyamata megtérül.
A Logbook segít Neked. Fedezd fel a Logbook értékét a rendszeres kimenő szállítmányok esetében is, vagy a a visszáruk kezelésében hiszen mi a piac legjobb szakértőivel dolgozunk együtt. Igen, jól látod újabb rendszereket kell majd összekapcsolni és nem is saját raktáradban fogják kezelni a visszárudat, de az előnyök miatt megéri.
A Piacon nagyon sok logisztikai cég van, aki a kimenő csomagok szállítására összpontosít, de a visszaküldéssel nem foglalkoznak, vagy nem annyira professzionálisak.
Melyik a legjobb számodra? Melyik céggel fogsz együtt dolgozni? Bár a külső szolgáltatások igénybevételének költségei magasabbak, mintha házon belül végeznéd, ám szakértelmük azonnal beépül a vállalkozásodba, maximalizálva a logisztikai folyamatot, és egyértelművé teszi a releváns KPI-at, amelyek a legjobb betekintést nyújtják Neked, hogy hogyan működik az üzletednek ez a része.
Az ügyfélélményre összpontosítva
A fogyasztók lojálisabbak azokhoz a márkákhoz, amelyeknél a visszaküldési folyamat egyszerűsített, és az ügyfelek számláinak gyors jóváírása is elengedhetetlen ahhoz, hogy megtartsák üzletüket.
Ez magában foglalja a ciklusidő vizsgálatát, hogy lássuk, mennyi ideig várnak a vásárlók arra, hogy jóváírják a visszaküldött árukat, valamint a dokkolás és a raktárkészlet adatainak elemzését, hogy betekintést nyerjünk abba, mennyi időbe telik, amíg a visszaküldött termékek ismét a fogyasztók rendelkezésére álljanak.
A visszaküldés optimalizálásához az ellátási láncot az átláthatóság jegyében kell kialakítani. A vásárlók elvárják a visszaküldések nyomon követését és az előrehaladási jelentéseket, ami hatékony ellátási láncot igényel. Egy stratégiailag megtervezett visszavételi hálózattal a kiskereskedők lerövidíthetik a visszaküldés kezdeményezésétől a vásárló visszatérítéséig eltelt időt.
Legyen minőségellenőrzési folyamat
A visszaküldések kezelése egy olyan aspektus, amelyet nem mindig értékelnek vagy ismernek el. Szükség van azokra a készségekre és folyamatok átfedésére, amely minőségellenőrzési folyamat révén lehetségesek.
Fenntarthatóság, mint befektetés a jövőbe
Az egyik fő terület, ahol bőséges lehetőség van a környezeti szempontból fenntartható szabványok javítására, az a visszáru, visszaküldött áru, kezelése. Az iparág vezető vállalatai számára egyre inkább bevett gyakorlattá válik, hogy biztosítják a hulladékcsökkentést és a környezeti lábnyomuk csökkentését.
A visszáru kezelés hatékonyságának javításával csökkentheted a logisztikai eszközökre és a fenntartásukhoz szükséges erőforrásokra nehezedő terheket. Ráadásul számos új lehetőség van olyan anyagok újrafelhasználására, újraértékesítésére vagy újrahasznosítására, amelyek egyébként a szeméttelepen végeznék – ez nagyszerű megoldás a környezet és a vállalat hírneve szempontjából.
Az automatizálás kihasználása a hatékonyság növelése érdekében
A fordított logisztikai folyamatok automatizálása javíthatja a csomagok ellenőrzését és csökkentheti a költségeket.
Az elkövetkező években valószínűleg a logisztika ezen részének automatizálása lesz az egyik fő trend, mivel segíthet a vállalkozásoknak racionalizálni az olyan feladatokat, mint a visszaküldési kérések útválasztása, az anyagok címkézése és a csomagolás előállítása.
Sok vállalat már bevezette a visszáru kezelési szoftvereket a fordított logisztikai műveletek automatizálása érdekében.
Végszó
A visszaküldések kezelése az e-kereskedelem teljesítésének szerves részét képezi. Ha megfelelő rendszereket és folyamatokat állítasz fel, az javíthatja a vásárlói hűséget és az ügyfélélményt valamint a visszaküldött termékek újrahasznosítása révén növelheted a nyereséget. A visszáru kezelési rendszer bevezetése túlterhelő lehet, ezért érdemes a Logbooktól ajánlatot kérned, mert levesszük a terhet a válladról.
Tetszett a cikk? Kövess minket, hogy ne maradj le legfrissebb híreinkről!